hits

januar 2018

Hopprenn på Ullevålseter

På 40-, 50- og 60-tallet ble det kjørt lastebillass med folk fra byen opp for å hoppe i bakken på Ullevålseter. Det var mye liv og røre der på kveldene. Hoppbakken har ligge brakk i mange år, men i fjor gravde jeg frem bakken igjen og arrangerte hopprenn. Det var utrolig morsomt. Folk hadde virkelig lagt seg i selen og stilte opp med retro klær og utstyr. Det ble hoppet med gamle og nye hoppski, twintip ski og slalomski. Noen kom baklengs ned, andre falt halvveis. Nå gleder jeg meg til å se hva folk finner på i år. Det på tide å lage et litt hopp-show igjen.

Lørdag 17. februar klokken 11 er det bare å møte opp på tunet på Ullevålseter. Kommunen er ikke så glad i biler i marka så jeg anbefaler alle til å gå opp, enten på beina eller på langrennski. Jeg henter de skiene dere skal hoppe med klokken 10 på Sognsvann! 

Det blir DJ, mat og drikke i teltet, premier og et uhøytidelig hopprenn for alle som tør og vil hoppe. Jeg utfordrer dere alle til å stille. Og, selvfølgelig stiller jeg!

 

 

Skoleprosjektet i Afrika

Africa Race er over, men idag besøkte Team Ullevålseter et prosjekt som er langt viktigere.
For mange år siden startet den tidligere rally legende Fabritzio Meoni et prosjekt i Dakar. Han bygget og pusset opp flere skoler og bidro til at byens barn fikk et bedre skoletilbud og en bedre hverdag. Han døde dessverre i et rally for mange år siden, og siden den gang har fanklubben hans drevet prosjektet videre.





Jeg har alltid hatt en drøm om å gjøre noe av det samme, og alltid følt en sterk tilknytning til Dakar. Jeg har hatt et ønske om å gi tilbake. I 2015 kom jeg i kontakt med Fabritzio Meoni Foundation og Julia Schrenk. Siden den gang har jeg drevet dette prosjektet videre i samarbeid med FMF og Julia. Takket være alle bidragsytere og sponsorer har det kommet inn hundrevis av tusen. Skolen har blitt pusset opp betraktelig. Den har fått nye tak, rekkverk, blitt malt og barna har fått leker, bøker, skrivesaker og stoler. Det gjenstår ennå mye utarbeidelser. Men det blir gjort gradvis. Vi igangsetter nye oppgraderinger av skolen etterhvert som de blir gjennomført. Jeg vil påpeke at ALLE pengene som kommer inn til skoleprosjektet går direkte til dette arbeidet.

Idag tok jeg med meg gutta til skolen. Det var stort, som det er hvert år. Vi ble møtt av glade barn og en fest dekorert skole. Jeg må si det er like rørende hvert år, de er så takknemlig. En dag skal jeg ta med meg mine egne barn ned hit. 







Foto: Alessio Corradini

Ørkeneventyret er over

Støvet har lagt seg og Africa Race er over for denne gang. Det vil bli stående som en skygge i Pål Anders minne ganske lenge. Problemene med den splitter nye sykkelen satte en demper for et ørkeneventyr denne gang. Så kan vi synse og mene mye om årsaken. Om vann i bensinen og et urovekkende mange etappebrudd for så mange andre i løpet også. Men det som ligger i fortiden får vi ikke gjort noe med. Nå kan vi og Pål Anders bare glede oss over Felix og Marius sine prestasjoner. De er fremragende. Imponerende. 4. plassen til Felix er nesten uvirkelig og 12. plassen til Marius er også en solid prestasjon. 
Slitne, grå og litt eldre kropper skal nå hvile seg. Det har vært en lang reise. 



Barna venter. Skolen venter. Når de trer inn i skolegården forsvinner alle trivielle problemer. Da betyr ikke et ødelagt resultat så mye lengre. De lever under vanskelige kår, og skolen har mange mangler. Pål Anders føler seg heldig som kan gi tilbake til Dakar. Det har vært drømmen i mange år. De siste tre årene har det blitt en realitet. 

The end

Pål Anders har den mest rutinerte mekanikeren. Sveitseren er kanskje en av verdens beste. Han stiller seg helt uforståelig til de utfordringene de har med Ullevålseters helt nye KTM sykkel. Idag stoppen sykkelen igjen og dermed er Pål Anders ute av løpet. Herifra må han kjøre bil inn til mål. 

- Jeg vet ikke hva jeg skal si. Jeg er oppgitt og lei og skjønner ingenting. Jeg kommer meg til Dakar, men ikke på den måte jeg hadde ønsket. Lyspunktet nå er å besøke barneskolen i Dakar, og å treffe barna. Skoleprosjektet mitt ruller heldigvis videre takket være gode bidragsytere og sponsorer. Drømmen min med å gi tilbake til Dakar lever videre.



Læreguttene hadde ingen problemer idag. Marius kjørte inn til 5. plass og Kristian Felix inn på 6. plass på dagens etappe. Det er en mesterlig prestasjon av de norske førstereis guttene.

NB! Dere kan følge Africa Race - første etappe sendes i kveld kl 20.55 - 21.25, se programoversikt. 
www.tvmaritimehd.no
www.tvsportshd.com

Tilbake med etappeseier

Pål Anders problemer er rettet på og idag var han tilbake på sykkelen. Det gikk raskt i de vanskelige sanddynene. Selv om alt håp er ute for Pål Anders, fortsetter han veien mot Dakar.



Etappen inneholdt alt det han er best på; myke, lange og lunefulle sanddyner. Utfordringen i sanden kunne ha skapt problemer for gutta. For selv om sanden var myk var kantene harde, de var vanskelig både å se og å komme over. Det var også noen mil med "sandjungel"; Myke linjer og vanskelig å komme over, nettopp fordi de er så myke. I denne type terreng er det lett å ødelegge motoren. Men ingen av gutta hadde problemer på denne lange og lunefulle ferden gjennom ørkenlandskapet.



Pål Anders vant etappen med over 13 minutter på Simone Agazzi. Luis Miguel Oliveira kom inn på tredjeplass. Sammenlagtsleder Paolo Ceci kom inn hele 18:26 bak nordmannen. Marius kjørte inn til en imponerende 5. plass og Felix inn på plassen bak. Felix kjørte inn 27 minutter på Jonathan Blackburn som ligger på 5. plass sammenlagt. Nå jakter Felix videre, han drømmer om en 5. plass ved målgang i Dakar.

- Det var deilig med en bra dag! Oppi alle disse tekniske problemene er det en trøst at kjøringen sitter. Jeg er også kjempestolt av gutta, de kjørte bra og lærer raskt. Det var ingen enkel etappe idag, men de klarte seg strålende!



 

Start og stopp

Pål Anders ringer fra satellittelefonen, det er litt for tidlige på dagen ennå til å ringe hjem.
Han har fått mekaniske problemer med sykkelen. Igjen! Han måtte snu og dra tilbake. Det er de samme problemene som sist.
De trodde de hadde fått fikset problemet da de skiftet bensinpumpen. Det gikk kjempebra i to etapper. En etappeseier og en tredjeplass. Men problemet sitter et annet sted. Det pompes ugjevnt med bensin ut. De leter etter feil. Det er komplisert.
Pål Anders er i en helt ny situasjon, aldri har mekaniske problemer stoppet han i å kjøre et rally. Han står alene, får ikke kjøre. 



Pål Anders er fast bestemt på å fortsette veien til Dakar. Når alt håp om seier er ute går tankene på det som venter han i Dakar. Skoleprosjektet og barna som han jobber for, det ruller videre. Barna venter på han. 

 

Møte med Mauritania

Det er grytidlig og fremdeles natt i Dakhla når de norske gutta setter seg på sykkelen og kjører avsted. Mens solen gradvis stiger, nærmer de seg grensen mellom Marokko og Mauritania. Sjette etappe starter i Mauritania og de må gjennom tollen, ingen vet hvor lang tid dette vil ta. Pål Anders forbereder seg på å være tålmodig. I Mauritania vil de møte en massiv forandring i naturen, mye sand og ingen veier. Men, aller først må de komme seg over grensen.
 


Pål Anders startet først. Han skal bane vei for alle de andre. Å kjøre for raskt her som førstemann er risikabelt, det er langt lettere for de bak, som kan ha høyere fart. Det er lett å følge sporene etter førstemann, lettere å lese terrenget.
Pål Anders ligger først i 16 mil før han blir tatt igjen av Ceci og Oliveira. Han har ventet på de. De veksler på å ligge først. Men det er Oliveira som tilslutt kjører først over målstreken. Pål Anders ender på tredjeplass 4 minutter bak. Ceci kommer inn som andremann.

- Jeg vil prøve å komme opp på topp 10. Jeg må ha et mål ellers blir jeg umotivert. 


Marius har en god dag på sykkelen og kjører inn til sjetteplass på etappen, mens Kristian Felix blir nummer 11. Kristian Felix har nok engang fått en flyvetur over sykkelen, heldigvis har han landet uten store skader. Eksospotte og rør har tatt stor skade, men ikke mer enn at han kommer seg i mål. Han er den beste av de norske i sammendraget på en 10. plass. Pål Anders har klatret til 17. plass og Marius ligger på plassen bak.

I morgen venter en maraton etappe som går over to dager. Når førerne kommer i mål etter dag en, blir syklene levert inn uten mulighet for mekanisk hjelp. Noe som kan være sårbart. Så nå gjelder det mer enn noen gang å holde seg på sykkelen.


 

Maktdemonstrasjon av Pål Anders

Pål Anders hadde masse frustrasjon som måtte ut under dagens etappe, og ga full gass fra start. Det resulterte i seier på dagens 5 etappe. Gårsdagen var nemlig en helsvart dag for Pål Anders som måtte bryte løpet. Det har resulterte i en smertefull tidsstraff, og han har falt helt ned til 18. plass sammenlagt. Men, i dag var han klart best og vant han med hele 4 minutter på sammenlagtsleder Paolo Ceci. Luis Miguel Oliveira kom på tredjeplass 19 minutter bak. 

- Jeg var kjempefrustrert i går, så idag følte jeg virkelig for å gi ekstra gass. I tillegg er det veldig motiverende å starte sist. Målet blir jo å kjøre forbi så mange som mulig, og jeg kjørte forbi neste alle. Det er jeg superfornøyd med. Den følelsen man får når alt går etter planen er jo veldig deilig. Det føles godt å vinne, jeg trengte den boosten etter dagen i går!

Pål Anders startet sist i løpet og kjørte forbi nesten alle, det var kun fire førere foran han ved målgang.





Kristian Felix er den eneste av nordmennene som fremdeles har en mulighet for en topp plassering. Idag så det veldig lovende ut midtveis. Han kjørte svært bra og lå langt oppe på listene. Men så kjørte han 35 minutter i feil retning og kom ut av kurs.

- Jeg kjørte forbi Felix i løypa, deretter stoppet jeg ved en pålagt bensinfylling, det tok omlag 15 minutter, og Felix var ikke å se. Når jeg hadde kjørt et stykke, kom han plutselig rett inn i løypa igjen. Jeg skjønte jo raskt at han hadde kjørt rundt fyllingen. Så jeg ba han snu og det skjønte han ingenting av. Han ble veldig frustrert. Men han ble vel litt glad også, for ellers hadde han både fått tidsstraff og gått tom for bensin sier Pål Anders på telefonen. 

Felix endte idag på en 12. plass og har klatret opp på sammenlagtlisten. Han ligger nå på 10. plass. Det er Pål Anders svært fornøyd med!!

I morgen er det hviledag. Da får de hvilt ut og nullstilt etter mange lange dager på sete.

Foto: Alessio Corradini

Ute av medaljekampen

Pål Anders fikk problemer med sykkelen etter ca 10 mil. Både Kristian Felix og Marius stoppet og hjalp til med å fikse problemet. Han fikk sitte på setet et stund, men så stoppet sykkelen enda en gang. Denne gangen kom han seg ikke videre, og måtte tilslutt dra i «nødbremsen» og tilkalle hjelp.
Det ser ut til å være en feil med bensinen. Problemet oppstod nemlig etter en fylling på en lokal bensinstasjon i går. Resultatet er en tett innsprøytnings ventil.
Sykkelen blir plukket opp av arrangøren og frakte frem til Parc fermé. Pål Anders derimot fikk haik med et helikopter.

-
De er snille med meg her nede, jeg fikk haik med et helikopter tilbake. Om ikke hadde jeg blitt stående der ute sammen med sykkelen i hele natt. Men det er litt flaut syns jeg, føler meg litt bortskjemt.



Om sykkelen kommer inn i tide får mekaniker forhåpentligvis fikset problemet slik at han er klar til start i morgen. Men med tidsstraff ligger han for langt bak teten, medaljekampen er tapt.

- Jeg er lei meg akkurat nå, men jeg orker ikke deppe. Om sykkelen kommer frem i tide og vi får reparert problemet ønsker jeg å fortsette. Målet nå er å ta noen etappe seire. 



Men det var ikke bare Pål Anders som var uheldig idag. Marius fikk motorstopp etter at kjøleslangen eksploderte og motoren gikk varm, han ble plukket opp av mekanikeren og lider dermed samme skjebne som Pål Anders. Nå er det bare Kristian Felix igjen. Han navigerer bra og holder seg på hjula. Det blir spennende å se hvor godt han kan gjøre det!

Foto: Alessio Corradino

Fikk igjen mistet tid

Tidligere idag ble Pål Anders stoppet tidlig i løpet av en militærpatrulje som sjekket pass, han mistet mye tid og førerne bak tok han igjen. Arrangørene har som vi håpet på, gitt tilbake tid. Dermed snudde resultatlisten seg. Vinneren av dagen etappe ble Ceci foran Oliveira, og ikke omvendt, Pål Anders på tredjeplass.

For Pål Anders vil det ikke si noe på resultatet idag, kun på tidsdifferansen som er minimal.
I morgen starter Pål Anders 4 minutter bak Ceci og Oliveira, det kan bli tøft å ta igjen.

Sammenlagtledelsen glapp

Pål Anders har sitt sterkeste kort i ørkensand, grus er han langt mindre fornøyd med. Det var nettopp dette siste som ventet han i dag. På samme etappe på denne tiden i fjor hadde han et uhell og ødela sykkelen som gjorde at han tapte mye tid. Han glemmer det aldri, for han kjørte milevis med nedovervendt styre. Men idag gikk det heldigvis langt bedre. Han ledet løpet i starten men ble stoppet av en militærpatrulje som skulle sjekke passet, da ble han tatt igjen av førerne bak. Den tiden får han kanskje igjen. Uansett var Portugiseren Oliveira rasket idag og vant, han kjører i følge Pål Anders "jævlig fort", men kan ikke navigere. Ceci ble nummer to og Pål Anders tilslutt nummer tre.

- Det var som å kjøre 40 mil langs ei steinrøys, veldig krevende og ganske kjedelig. Men jeg er glad jeg holdt meg på sykkelen, at den er hel og jeg er hel. Når jeg tenker på hvordan denne etappen gikk i fjor så er jeg veldig glad for nettopp det. Vi kjørte feil mange ganger, navigasjonen var utfordrende og vanskelig. 

I sammendraget leder nå Paolo Ceci foran Pål Anders.   



Etter en tøff dag i går, med kræsj og ødelagt sykkel har Kristian Felix holdt seg til planen og kjørt jevnere idag. Sykkelen til Marius har derimot sett bedre ut. Han har hatt en tøff kræsj og det er ikke lett å skjule for treneren. Pål Anders er noe frustrert. Marius lå i starten på topp ti på resultatlisten og mye tyder på at det kanskje har vært vanskelig å holde seg til teamet plan. Alt står heldigvis bra til med Marius. Selv om de ligger et langt stykke bak teten, er det fortsatt mulighet for avasement.
Kristian Felix ligger nå på 11. plass 03:04:38 bak, og Marius på plassen bak 03:08:36 sammenlagt.

Foto: Alessio Corradino
www.africarace.com

Pål Anders i ledelsen

Mye tyder så langt på at Pål Anders er i storform. Idag kom han raskt igang fra start og hentet tidlig inn forspranget til Italienske Paolo Ceci. Sammen fulgte de hverandre tett gjennom Merzouga ørkenen. Sanddynene er velkjent for Pål Anders som har kjørt her i mange år. Den inneholder totalt 7 sanddyner, hvor den første er ca 30 km lang.

- Idag har jeg kjørt bra, jeg tok raskt innpå Ceci, og vi har kjørte sammen i hele dag. Jeg prøvde å ligge foran et par ganger men det fikk jeg ikke lov til. Fordelen ved å ligge bak er at jeg får studert Italieneren godt. Jeg så at han ikke likte dumper, så da det var omkring 4 mil igjen tok jeg en «sleip en». Jeg fant et passende område med dumper og klemte skikkelig til. Da dro jeg ifra forteller Pål Anders på telefonen.

I støvet bak kom ikke Paolo Ceci seg forbi og Pål Anders kunne kjøre først over målstreken. Han kjørte dermed inn til sin første etappeseier under årets Africa Race. Han er storfornøyd med å ha vunnet dagens etappe med 2 minutter og 22 sekunder foran Paolo Ceci, Luis Miguel Oliveira tok tredjeplassen. Pål Anders ligger nå først i sammendraget, 3 sekunder foran Paolo Ceci.


Et stykke bak Pål Anders ligger Felix på 15. plass og Marius på 16. plass, over 2 timer bak i sammendraget. Både Marius og Felix har kræsjet idag. Felix var ekstra uheldig og ødela tidlig alle instrumentene på sykkelen. Heldigvis fikk han hjelp av Marius som har ligget foran og styrt navigeringen gjennom store deler av etappen.

- Det er bra teamwork av guttene, men avtalen var at de skulle holde seg på hjulene, så de var litt spake når de møtte treneren sin i sted..forteller Pål Anders fra depoet. Alt står bra til med de og de er klare for å holde avtalen i morgen.



www.africarace.com

Foto: Alessio Corradino

Servicebil havarerte

Da er Africa Race endelig igang. Hjemme i Oslo sitter jeg, som er gift med denne råtassen av en mann. Jeg har tatt kontrollen på bloggen, og skal prøve å gjenfortelle Pål Anders sine ord gjennom dårlig telefon dekning og korte samtaler. 



Pål Anders ringte flere ganger i går, stresset. Servicebilen hadde havarert og han var tydelig oppgitt. Han jobbet med å få plass til seg, Marius og Felix på en tilhenger. Mange timer senere hadde han klart å få leid seg inn på en av servicebilene til arrangøren. Så ble det bestilt deler til bilen fra Marrakech som ligger 80 mil unna. I kveld blir servicebilen tømt og alt flyttet over i den andre bilen, slik at den kan bli sendt på verksted. Pål Anders hørtes ikke overbevist ut, og noe usikker på om problemet kan løses. 



Idag nullstilte han seg og kjørte inn til andreplass, 2 min bak Italienske Paolo Ceci. Han er kjempefornøyd. For dere som har fulgt han gjennom mange år vet at han ofte starter litt treigt for så å giro opp et par hakk etter noen dager. Han kjører raskere og er mer forberedt enn i fjor. Navigeringen var helt rå (Pål Anders sine ord, jeg aner ikke hvordan navigering kan være rått). Noe av det vanskeligste på en førsteetappe noen sinne, så han tenkte litt på de to norske lengre bak som er med for første gang. Men, Marius og Felix var godt med. Marius ligger 13:47 bak lederen og Felix 15:08 bak. Det er tett i toppen, få minutter skiller plassene nedover. Alt er mulig!

africarace.com