Ensom majestet

3. etappe er over. På telefonen sier Pål Anders at han er i mål, og fremme i depoet. Det er ingen der. Det har vært en lang dag for alle, bilen og mekaniker Patrick er fremdeles på veien. Pål Anders er ensom, det har han vært i hele dag, og forøvrig de siste dagene. Han sier han skulle ønske at det var flere der fremme med han. Heldigvis tar han de riktige valgene underveis, leser kartet hvert sekund og følger med et fokusert blikk med på hva som befinner seg foran sykkelen til enhver tid. Han sier, jeg kan ikke se bort fra kartet, jeg må holde fokus hele tiden, det er så lett å kjøre feil når jeg ikke har noen å forholde meg til. Det er utrolig gøy, men slitsomt. Det gir en enorm mestringsfølelse, jeg føler at jeg har kontroll. Det har jo alltid vært slik, men jeg er ikke vant til å ligge først så lenge av gangen.

Videre forteller han at løypen er helt rå, det er steinete veier, fine sandyner og raske veier. Det er en deilig følelse når man kan ligge i 150km over lange strekk. Der ute er det ingenting, jeg kan se milevis fremover og det eneste jeg har sett idag er en haug med kameler. Det har vært en lang dag, det er deilig å kjenne at man har tatt seg helt ut. Det er ekstremt. Men jeg føler at jeg har kontroll. Har hatt noen små nestenulykker underveis, det er vanlig, men det har prellet av meg og glemt fort. Det er et godt tegn.

Pål Anders leder fremdeles Africa Race, 01:42:38 foran Gilles Vanderweyen.

Foto: Alain Rossignol

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg